Paasbike

Afgelopen paasmaandag was het Paasbike in Nieuwkuijk. Volgens velen de tofste MTB cross country wedstijd van Nederland. Het heeft ook een erg uitdagend parcours: een Rock Garden, wat extra technische uitdagingen met dikke keien, veel krappe technische bochten en klimmetjes en sinds dit jaar een nieuwe boomstamafdaling en een heerlijk mulle zandbak. Helaas is de drop-off verwijderd. Deze werd toch als te gevaarlijk beschouwd.DSC_1188

Vorig jaar heb ik voor het eerst met Paasbike meegedaan en daar had ik vooral een ding geleerd: eerder inschrijven zodat je meer vooraan kan starten. Als je achteraan start is het in het begin heel veel file rijden wat niet echt leuk is. Ik was mooi op tijd en mocht als 25e starten. Ik was heel goed gestart en reed in het begin zelfs nog ergens top 10. Heerlijk hoe lekker je in het begin dan al kan doorrijden in vergelijking met vorig jaar. Nergens hoefde je door de drukte af te stappen en al heerlijk bleef het tempo erop. DSC_1192DSC_1197Helaas kon ik het moordend tempo vooraan niet volhouden en kon ik nergens aanhaken. Ik voelde mezelf steeds meer afzakken. DSC_1204Al was er een flink gat achter me, langzamerhand kwamen de achtervolgers steeds dichterbij. Ik ben meer een marathonrijder en al het korte explosieve stampwerk geeft me te weinig tijd om tussendoor te herstellen. DSC_1200DSC_1211DSC_1212DSC_1213Dit bleef eigenlijk zo tot de laatste ronde. Ook al werd ik lekker aangemoedigd door de toeschouwers, dit wilde niet baten. Ik voelde toen pas mijn krachten weer terugkomen en kon weer iets gaan versnellen. DSC_1215Net voor de finish kon ik nog een klein beetje inhalen waardoor mijn plekje in de top 30 toch veilig bleef: 28e.

Ik had nog last van mijn gekneusde pols door een flinke valpartij de donderdag daarvoor. Ik moet bekennen dat het gestuiter over de keien en boomstammen met Paasbike mijn pols niet goed heeft gedaan. Ook heb ik wellicht teveel gefietst, te weinig hersteld en te weinig op interval getraind. Feit is dat ik voor mijn gevoel niet heel lekker heb gereden en veel te snel op slot ging. In ieder geval voldoende leerpuntjes voor de toekomst!

Maar al met al was het toch weer een geweldig evenement: super uitdagend parcours, mooie sfeer en ook nog eens heerlijk weer!

Plaats een reactie